Så går en handläggning till
Din handläggare kontaktar dig fem till sju arbetsdagar efter att din ansökningsblankett kommit in till kommunen. Då bokar ni en tid då ni kan träffas. Om du behöver tolk ordnar din handläggare det.
- Utredning
Din handläggare kommer hem till dig. För honom eller henne får du berätta vad du vill och behöver ha för stöd, och handläggaren skriver ner det i en utredning. Du får läsa och lämna synpunkter på det han eller hon har skrivit.
- Prövning
Handläggaren undersöker om du har rätt att få stödet du ansöker om enligt lagen. Han eller hon tittar då på vilken funktionsnedsättning du har, hur stora dina behov är, och vilken hjälp du redan har eller kan få på annat sätt än genom LSS. Om det behövs fler uppgifter, till exempel intyg från din läkare, kontaktar din handläggare dig.
- Beslut
När utredning och prövning är klara fattar handläggaren ett beslut om du kan få den hjälp du ansökt om. Beslutet skickas hem till dig med posten. I Beslutet kan du läsa:
- vilken hjälp du får, eller varför du fått nej
- hur du gör om du vill överklaga
Om du vill veta mer
Om du har frågor om handläggning, tolk, eller vill komma i kontakt med din handläggare ring vård- och omsorgsförvaltningens handläggare på telefon 08-530 622 30 eller medborgarcenter på telefon 08-530 610 00.