Stöd för anhöriga

Det kan vara svårt att vara anhörig till någon som är sjuk eller har det svårt på olika sätt. Därför erbjuder kommunen stöd för dig som är anhörig. Det finns olika former av stöd för barn, unga och vuxna.

dotter som håller om sin pappa

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vill du prenumerera på vårt nyhetsbrev? Vi skickar ut information om aktiviteter, föreläsningar och grupper cirka 1-2 gånger per termin.

Fyll i din e-post så hör vi av oss.

• Stöd för vuxna

Vi erbjuder seminarier, utbildningar och olika typer av anhörigträffar för att stötta dig som anhörig i vardagen.

• Stöd för barn och unga

Att träffa en vuxen som kan lyssna på dig och ge dig information och råd eller att träffa andra barn i samma situation kan få det att kännas bättre. Vi erbjuder även stödgrupper för dig som har föräldrar med beroende eller psykisk ohälsa.

• Journummer för anhörigstöd

Förutom kommunens anhörigstödjare finns också en rad jourverksamheter du kan kontakta om du vill ha råd och stöd i din situation, eller bara prata med en medmänniska.

• Anhörigstöd på meänkieli, finska och nordsamiska

Här har vi samlat information om anhörigstöd på meänkieli, finska och nordsamiska.

Anhörigstöd; äldre, kognitiv sjukdom, funktionsnedsättning (LSS)

Johan Nicander
Anhörigsamordnare
E-post: johan.nicander@botkyrka.se

Stockholms Nätverk Aktion Psykisk Hälsa (SNAPH)

snaph.se

Nationellt Kompetenscenter Anhöriga (NKA)

anhoriga.se

Anhörigas riksförbund

anhorigasriksforbund.se

Anhörigstöd: psykisk ohälsa, missbruk, neuropsykiatriska diagnoser (ej LSS)

Mottagning vuxna
socialtjänsten

Mottagning barn
Socialtjänsten
Telefon: 08-53062360 eller 08-530 610 00

Är du senior och känner dig ensam? Det finns stöd att få.

Många seniorer hittar stöd, glädje och gemenskap
genom de aktiviteter som finns i kommunen,
regionen och i civilsamhället.
I den här broschyren kan du läsa om stöd som finns för dig som upplever ensamhet. Pdf, 3.2 MB.