Skolsatsning
Hallunda-Norsborg

Välkommen till den stora skolsatsningen i Hallunda-Norsborg. Botkyrka ska ha Sveriges bästa skolor och förskolor, och här samlar vi information om satsningens olika delar samt vad som kommer att ske och när. Följ med oss när vi tillsammans bygger framtidens förskola och skola för morgondagens vuxna!

Eleonoraskolan blir namnet!

Namntävlingen för den nya grundskolan är avgjord – Eleonoraskolan blir skolans namn.

Skola

Nu påbörjas arbetet med en helt ny grundskola i Hallunda – en modern skola med plats för över tusen elever.

Förskola

Mellan åren 2020 och 2027 kommer sex nya förskolor att ha byggts i Hallunda/Norsborg, med plats för närmare tusen barn.

Visionen

Botkyrka ska ha Sveriges bästa förskolor och skolor. Vi ska ha attraktiva förskolor och skolor i alla stadsdelar.

Status för skolsatsningen

Informationsmöte för vårdnadshavare på grundskolorna Brunnaskolan och Borgskolan den 15 februari 2022

Möte i Folkets hus Hallunda.

Informationsmöte för vårdnadshavare på förskolorna Vitsippan, Ringblomman och Prästkragen den 16 februari 2022.

Möte i Folkets hus Hallunda.

Beslut om förslaget fattades i utbildningsnämnden den 8 mars
2022.

Namntävling. Botkyrkabor är välkomna att föreslå namn för vad den nya grundskolan i Hallunda-Norsborg ska heta. Namntävlingen pågår 25 april-15 maj 2022.

Boende i Hallunda-Norsborg får ett brev hem i brevlådan med information om skolsatsningen och namntävling 9-12 maj.

Nya grundskolans namn och vinnare av namntävlingen koras den 28 augusti kl. 13:30 Stora scenen på Vi är Botkyrkafestivalen i Hågelbyparken.

Eleonoraskolan blir det nya namnet på grundskolan som ska byggas.

Första spadtag Eleonoraskolan firas tillsammans med elever i oktober 2023.

Välkommen att kontakta oss

Om du är vårdnadshavare är du välkommen attt i första hand kontakta rektorn på ditt barns skola eller förskola. Om du är medborgare är du välkommen att kontakta medborgarcenter på telefon: 08-530 610 00
E-post: medborgarcenter@botkyrka.se

Utveckling för Hallunda-Norsborg