Missade du EU-mässan 20 april? Ingen fara, kom den 31 maj i stället!

29 april 2024

Kommun och politik

Den 20 april hölls den första av två EU-mässor i Botkyrka. Panel-samtal med politiker, Ungdomsfullmäktiges Brysselresa, olika prova-på-aktiviteter och korvgrillning var bara några av punkterna som stod på agendan.

Bild på politikerna som deltog i det panelsamtalet som hölls under EU-mässan. De står på rad vid "ståbord",

Politikerna som deltog i det panelsamtal som hölls under EU-mässan den 20 april och som kom från Liberalerna, Socialdemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna, Sverigedemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet,

Trots kylslaget väder och att EU-valet ännu känns avlägset för många, dök intresserade besökare i alla åldrar upp på Xenter och den första av två EU-mässor inför valet, den 9 juni. Syftet med mässorna, som anordnas av Botkyrka kommun, är att skapa ett större intresse för EU och att öka valdeltagandet.

– Vi vill skapa förståelse för hur EU påverkar vår vardag här hemma i Sverige och varför det är viktigt att gå och rösta, säger demokratiutvecklare Ana Ekelund och fortsätter:

– De flesta vet kanske inte att nära hälften av alla nya lagar som stiftas i Sverige påverkas av EU eller att vilka varor som säljs i affärerna och indirekt till vilket pris, påverkas av EU-handelsavtal, för att nämna några exempel.

Politiker ”panelsamtalade” och lyfte viktiga frågor

Politiker* från Liberalerna, Socialdemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Sverigedemokraterna och Centerpartiet deltog i ett panelsamtal som stundvis gled över i debatt. Där fick de möjlighet att lyfta de frågor som deras partier ser som viktigast för EU att arbeta med och som de själva vill driva.

Någonting som återkom hos i princip alla partier var att säkerhet, fred, miljö och fri rörlighet är bland de viktigaste frågorna för EU-länderna att samarbeta kring nu.

Utöver att lyssna på panelsamtalet kunde besökarna, under hela mässan, ställa frågor till de partirepresentanter som fanns på plats i mässområdet. Botkyrka kommuns egna valinformatörer fanns också på plats för att berätta om det kommande Europaparlamentsvalet.

På frågan om vad de fått med sig från mässan svarade flera besökare, när de lämnade Xenter, att de fått en bättre bild av vilka partier som bäst representerar deras egna åsikter och ståndpunkter och vilka de kan tänka sig att rösta på i EU-valet.

Ungdomsfullmäktige delade nyvunna kunskaper

När Botkyrkas ungdomsfullmäktige visade film och berättade om sin studieresa till Bryssel innan påsk, var en av mässans höjdpunkter. På resan träffade de EU-parlamentariker och fick en guidad tur i EU-parlamentet och plenisalen. Huvudsyftet med resan var att lära sig mer om EU och hur arbetet i Bryssel går till samt att sprida sina nyvunna kunskaper vidare till Botkyrkas medborgare.

Gruppbild på representanter från ungdomsfullmäktige efter att de hållit sin presentation

Representanter från Botkyrkas ungdomsfullmäktige

EU-mässan den 31 maj – aktiviteter för alla åldrar

Den 31 maj hålls nästa EU-mässa – denna gång i Hallunda Folkets hus – klockan 15-19.30. Mässan kommer att ha ett liknande upplägg som den förra och alla aktiviteter är gratis. Det blir både panelsamtal och en debatt med politiker, som det också finns tillfälle att prata med i mässlokalen vid partiernas bokbord. Utöver det kommer filmen Make Democracy Great Again, en dokumentär av Jan Scherman, att visas i filmsalen. Det blir även uppträdanden och för barn och ungdomar en rad prova-på-aktiviteter som till exempel dans och skapandeverkstad. Alla besökare bjuds på fika, grillkorv (kyckling och vegetarisk) och popcorn.

Varmt välkommen!

*Alla politiska partier, som är representerade i Kommunfullmäktige var inbjudna att delta på mässan och i panelsamtalet. Vänsterpartiet och Partiet Nyans valde att inte delta i denna första mässa, men kommer att vara representerade på EU-mässan den 31 maj.