Förskolan och skolan i Botkyrka

Ditt barn ska lyckas i skolan och få utvecklas utifrån sin unika förmåga. Ditt barn behöver kunskap och trygghet. Det är vad du önskar – och allt vi jobbar för. Därför är vår allra högsta prioritet i Botkyrka att ge ditt barn den bästa förskolan och skolan.

Två barn i förskolemiljö

Viktig utveckling för ditt barn börjar redan i förskolan

Förskolan ger ditt barn de goda förutsättningar det behöver för att lyckas i skolan. Här träffar de trygga vuxna, välutbildade förskollelärare, barnskötare och barn i olika åldrar.

Två elever och lärare

Positiva resultat i Botkyrkas skolor

De senaste årens satsningar på skolan ger kvittens på stabilt positiva resultat. Det arbetet fortsätter tillsammans med våra fantastiska elever som är vår stolthet och framtid.

Lärare och elever på Tunaskolan

Pedagogiska grepp

I Botkyrka satsar vi på pedagogiska grepp och digitala element i alla skolformer. Vissa helt unika för Botkyrka, som till exempel "Läsa äger" och "Levla läsning" i grundskolan. Den röda tråden är språkets betydelse oavsett bakgrund.

Förskolor i Botkyrka

Här hittar du alla förskolor och hur du ansöker i Botkyrka kommun.

Grundskolor i Botkyrka

Kolla in våra grundskolors presentationsfilmer.

I filmerna träffar du våra elever, lärare och rektorer som berättar om hur det är att gå i skolan och att jobba här.

Gymnasieskolor i Botkyrka

Hos oss hittar du fyra gymnasieskolor, alla med sin egen profilering och som välkomnar elever från Botkyrka liksom andra kommuner.

Lärare och elever vid Tumba gymnasium

Utbildningsförvaltningen

Utbildningsförvaltningen ansvarar för förskola, fritidshem, grundskola, anpassad grundskola, gymnasium och anpassat gymnasium.

Utbildningsförvaltningen